A walk in Nature (part II)
Nature Youth Work
Maandag 6 mei stond er
een natuurwandeling op het
programma. Enkele jeugdwerkers zouden
naar de treehouse komen om er een workshop te volgen. De activiteit bestond er in door het bos te
wandelen en op verschillende plaatsen een opdracht uit te voeren. Het programma
werd gegeven zoals aan de oorspronkelijke doelgroep, jongeren. Dit deden ze om
de jeugdwerkers bekend te maken met de methodiek en hen die ook te laten
ervaren. Achteraf zou een kleine theoretische toelichting komen. Charlotte en
ik mochten ons bij de groep aansluiten. Alles gebeurde in het Fins, maar af en
toe we een Engelse vertaling.
Omdat ook
(toekomstige) jeugdwerkers deze blog lezen maak ik een overzicht van de gedane opdrachten- en hun doelen.
Misschien niet voor iedereen even
relevant, maar daarom niet minder interessant! (because of that is stoppen toegelaten)
***

Opdracht 1, Welk dier symboliseert je persoonlijkheid?
Een twintigtal prentkaarten lagen op de tafel, elk met een dier er op afgebeeld. Het was de bedoeling om het dier te nemen dat het best bij jouw persoonlijkheid past. Vervolgens kwam iedereen aan het woord en lichtte zijn keuze toe.
Oprdracht 2, Samen staan we sterk
We werden verdeeld in twee groepen en elk team kreeg een zeil. Met dat moesten we een opblaaswereldbol naar de andere kant van het net weten te gooien. Een beetje zoals volleybal.
--> De onderliggende betekenis is dat het spel (goed) lukt wanneer er wordt samenwerk. Teamwork works!
Opdracht 3, Zoek iets uit de natuur dat iets zegt over jou als uniek zijnde
De groepsleider sprak voor een moment, als toelichting voor de volgende opdracht. Het ging over uniek zijn en tot een groep (willen) behoren. De opdracht die daarop volgde was het zoeken/nemen van een element uit de natuur dat iets over jezelf zegt. Opnieuw werd iedereen apart aan het woord gelaten.
Opdracht 4, Tien minuten van afgezonderde stilte
Met een zakje nootjes & gedroogd fruit zocht ieder een rustig plaatsje op om tien minuutjes, in stilte te genieten van de natuur. Horen, zien & zwijgen was de boodschap.
Opdracht 5, Geef je lach weg
Dit was een klein spelletje om de namen van de deelnemers beter te leren kennen. Een persoon begint, lacht en zegt vervolgens "ik schenk mijn lach aan ...". Zijn/haar lach verdwijnt, maar verschijnt op het gezicht van de genoemde persoon. Die doet op zijn/haar beurt hetzelfde. En zo gaat het door tot iedereen aan bod is gekomen. Kern van de boodschap: Lachen is gezond!
Opdracht 6, Klaar voor de uitdaging?
Er werd gevraagd om wat grote takken te verzamelen. Toen die allen op een stapel lagen maakten de begeleiders er een figuur mee, plat op de grond. Hoofdbreker: Probeer met z'n allen aan de overkant te geraken, maar ieder mag slechts één vlak gebruiken om in te staan'. Centraal stond het samen naar een oplossing zoeken en de eindstreep bereiken, samen als een groep.
We liepen door een ander deel van het bos, waar de bomen veel groter- en breder waren. Het was het oud deel van het bos, waar de oudste bomen staan. De groep hielt halt en voor enkele minuten werden we gevraagd rond te kijken. Een gedicht werd voorgelezen.
THEORETISCHE TOELICHTING
Deze methodiek wordt gebruikt om jongeren dichter bij elkaar, zichzelf en de natuur te brengen. De natuur maakt het op zijn beurt makkelijker voor de jongere om even uit zijn dagelijks gedragspatroon te stappen en vrij te zijn. Bewustwording is wat centraal staat. Doorheen de toch nemen ogen, oren en lichaam heel wat impulsen waar en dat is ook wat gestimuleerd wordt om in het dagelijks leven te doen, bewust te zijn van jezelf, anderen en omgeving.
Reacties
Een reactie posten